Ambities van ondernemers omtoveren tot marketingsucces Evert Littooy doet het!

24 april 2020

In de afgelopen 14 jaar heeft Evert Littooy (37) tientallen start-ups, scale-ups en multinationals geholpen om sneller te groeien. Ondernemen, marketing en business development zijn dan ook zijn grote passies. Die interesse had hij al van jongs af aan. Evert richtte zijn eerste bedrijf, een marketingbureau, al tijdens zijn studie op. Hij wist het runnen van een eigen bedrijf succesvol te combineren met zijn MBA studie Business Development in Groningen. Evert vindt het daadwerkelijk ondernemen echter wel veel mooier dan de theorie, maar vindt het fijn om ook de juiste achtergrondinformatie goed te kennen, vertelt hij tijdens ons gesprek.

 
In de afgelopen 14 jaar heeft Evert Littooy (37) tientallen start-ups, scale-ups en multinationals geholpen om sneller te groeien. Ondernemen, marketing en business development zijn dan ook zijn grote passies. Die interesse had hij al van jongs af aan. Evert richtte zijn eerste bedrijf, een marketingbureau, al tijdens zijn studie op. Hij wist het runnen van een eigen bedrijf succesvol te combineren met zijn MBA studie Business Development in Groningen. Evert vindt het daadwerkelijk ondernemen echter wel veel mooier dan de theorie, maar vindt het fijn om ook de juiste achtergrondinformatie goed te kennen, vertelt hij tijdens ons gesprek. 
 

De afwisseling van het freelancen geeft Evert veel energie

De laatste acht jaar werkt Evert als freelance marketingconsultant: “Zo heb ik de vrijheid om meerdere ondernemers te helpen om sneller te groeien. Juist die afwisseling geeft me veel energie! Soms mag ik starten in een fase waarin je samen de marketingstrategie, het productaanbod en de complete customer journey kan ontwerpen. Andere keren gaat het om specifieke opdrachten of complexe problemen die ik mag opossen zoals a/b testen, zoekmachine marketing, personalisatie, automation of customer journey design.”
 
"Ik vind het mooi om samen succesvol te zijn."
 
Evert vertelt dat hij het mooie aan zijn vakgebied vindt dat de weg naar succes iedere keer anders is. Zo haalt hij veel energie van het werken bij start-ups, zoals zijn werk voor BUX, Jellow, Peaks, Tellow en Foleon. Maar vindt hij de uitdaging minstens zo mooi bij multinationals met grote marketingafdelingen zoals Binck, Vattenfall, Telegraaf, Graydon en Marktplaats. Niet alleen de grootte van de bedrijven waar Evert voor werkt zijn afwisselend maar ook de rol die hij in neemt. Soms is dat de rol van marketingmanager, soms die van coach, en soms die van een specialist. De functie is voor Evert ondergeschikt aan de uitdaging. Evert licht toe: “Ik vind het mooi om samen succesvol te zijn. De mooiste projecten herken je niet aan de miljoenenbesparing of de vele nieuwe gebruikers die ermee zijn binnengehaald, al heb ik dan uiteraard wel een blije opdrachtgever. Zelf krijg ik het meeste energie van collega’s die met volle overgave werken aan een project werken en mij 24/7 weten te vinden om gave ideeën te delen om het project te verbeteren. Dat leidt met de juiste werkwijze vanzelf tot resultaat.” 
 
"Het is ook belangrijk dat je jezelf maximaal blijft uitdagen."
 
Soms duren opdrachten wel twee jaar. Dat vindt Evert voor een freelance opdracht ook wel de maximale looptijd: “Niet alleen voor bedrijven is het belangrijk om te blijven innoveren. Het is ook belangrijk dat je jezelf maximaal blijft uitdagen.” Daarom helpt Evert graag ondernemers en bedrijven in verschillende branches. Daar leert hij veel van en zo blijft hij zichzelf uitdagen en die kennis neemt Evert weer mee naar zijn volgende opdrachtgevers.  
 
"Nieuwe marketingkansen zien, is mijn grootste kracht."
 
Op mijn vraag wat hij anders doet, antwoordt Evert: “Ik denk dat mijn creativiteit om nieuwe marketingkansen te zien en zo ondernemers te helpen om succesvol te zijn mijn grootste kracht is. Er is altijd veel meer mogelijk in marketing dan teams in eerste instantie denken. In de afgelopen jaren heb ik eindeloos veel verschillende online marketing tools gewerkt, maar het is altijd het team dat het verschil maakt. Innovatie is het toverwoord voor succesvolle campagnes. Disrupt your business before someone else does.”
 

Ook in zijn vrije tijd houdt Evert van afwisseling...

Naast zijn werk haalt Evert veel energie uit zijn gezin, spelletjes, vakanties en sport. Daarbij geniet Evert evenveel van wintersport in Oostenrijk als een strandvakantie in Egmond aan Zee waar hij regelmatig met zijn gezin te vinden is. En ook in zijn vrije tijd houdt Evert van afwisseling... afhankelijk van het seizoen is hij actief met basketbal, zeilen, hardlopen of kiten.
 
 
Wil je als ondernemer eens brainstormen over de juiste (online) marketingstrategie, dan kun je Evert een bericht sturen. En een kop koffie drinken met een bevlogen ondernemer, staat Evert altijd voor open!