Anton Loeffen is ‘beginbaas’ van Eshgro, een ICT-dienstverlener, die organisaties begeleidt in hun digitale transformatie naar een toekomstbestendige, slimme werkplek in de cloud. Voor de 115 werknemers op 3 locaties was het begin vorig jaar alle hens aan dek toen die transitie ineens in een stroomversnelling raakte. We spreken Loeffen over wat hij ‘het nieuwe werken’ noemt.
Vergelijk verzuimverzekeringen via Yezzer!‘Ik ben vanaf maart 2020 alles bij elkaar misschien 10 keer op kantoor geweest. Dat geldt ook voor veel medewerkers. Als het allemaal goed werkt, is er geen aanleiding. Ik vind ook dat ik een voorbeeldfunctie heb. Als je het van andere mensen vraagt, dan moet je het zelf ook laten zien.’
Heb je niks gemist?
‘Alleen het sociale aspect. De vrijdagmiddagborrel, de kick-off in een theatertje, de creatieve sessies. Die dingen zijn online nooit zo goed als fysiek. Zeker niet als je het doet met grote groepen. Die kick-off hebben we bijvoorbeeld online gedaan. Dat werkte niet. Het sloeg helemaal dood. Inspireren, wat een van mijn taken is, wordt dan erg moeilijk.’
‘Geen paniek. Het is ons werk om klanten te helpen met clouddiensten en ervoor te zorgen dat ze altijd, overal kunnen werken. Dat geldt ook voor onszelf. De overgang was daarom niet zo groot. Wél voelden we een grote verantwoordelijkheid voor de klanten die nu versneld de transitie moesten maken. In plaats van dat er bij een bedrijf bijvoorbeeld 30 mensen thuiswerkten, werden dat er ineens 180. Dat faciliteren, daar zijn we hard mee bezig geweest.’
Tegen welke problemen liepen klanten aan?
‘Ten eerste bandbreedte-issues. Niet alleen gingen meer mensen thuiswerken, ook hun partners gingen dat doen. En vaak zaten de kinderen tegelijkertijd te zoomen met school. Daar was de wifi niet overal tegen bestand. De andere vragen ging vaak over Teams. Dat werd nog vaak ingezet als een veredelde videoconferencing tool. Nu kwamen er steeds meer vragen over de chatfunctie, file sharing, rechten, privacy, dat soort dingen.’
Hoe ging je om met de veranderde werk-privébalans?
‘Anders leidinggeven. We vroegen eerst alle teammanagers om goed op te letten tijdens een overleg, zodat ze konden inschatten hoe de vlag erbij hangt bij hun mensen. Maar ja, Teams-sessies worden heel snel formeel van aard. Er is weinig ruimte voor een babbeltje. Daarom vroegen we de teammanagers om ook informele calls te doen.’
‘De realiteit is dat wij het fundament verzorgen waar nu veel bedrijven op drijven. De werkdruk is dus toegenomen. Ik ervaarde het zelf. Ik praat veel met klanten. Online is dat heel vermoeiend. Dan kan er bij mensen Teamsmoeheid ontstaan. Dat heb ik wel gehoord. Daar moet je iedereen alert op maken. Dus plan in je agenda ook momenten in waarop je geen calls hebt. Ga iedere dag lunchen, ga wandelen.’
Jullie hebben een enquête gehouden onder de medewerkers. Wat kwam daar uit?
‘We wilden het gesprek aangaan over het nieuwe werken. We vroegen ze wat ze willen. Wat moeten we met de vestigingen doen? Willen ze thuiswerken? Gemiddeld kwam daar uit dat mensen 2 á 3 dagen op kantoor willen zitten en de rest thuis. Dat betekent dus dat je straks met 60% van de kantoorruimte zou toekunnen. Dat is ook wat we willen bereiken.’
Je gaat dus naar een hybride werkvorm?
‘Wij zeker. En dat ga ik ook adviseren aan klanten. Ik zie de rol van het kantoor in de toekomst drastisch veranderen. Het wordt een plek voor overleg, samenwerken, cultuur en eventueel een experience centre voor klanten. De traditionele, industriële manier van werken, onder het toeziend oog van de baas, gaat verdwijnen. Het heeft lang geduurd, maar iedereen heeft nu gezien dat het prima gaat. En wat blijkt? De productiviteit is eerder toegenomen dan afgenomen.’
Bij Yezzer zijn we benieuwd hoe ondernemers omgaan met ondernemen na de crisis. Om te inspireren maar we willen ook helpen. Daarom dat we honorair hoogleraar en onderneemster Josette Dijkhuizen hebben gevraagd of ze tips kan geven. En dat heeft ze gedaan! Als je benieuwd bent, klik dan hier!
‘Het is onzin dat mensen thuis andere dingen gaan doen. Als mensen betrokken zijn bij hun werk, dan hebben ze echt niet mij of iemand anders nodig die ze op de vingers staat te kijken. Wat ze nodig hebben is facilitaire ondersteuning en de mogelijkheid om feedback te geven.’
Hoe zie je de toekomst?
‘Ik ben van nature positief. Het afgelopen jaar was een groot experiment voor ondernemers. De ontwikkeling naar hybride werken, is volgens mij een goede. Mensen krijgen meer zelfstandigheid en autonomie. Daar hoort bij dat ze zelf op zoek gaan naar de juiste balans. Dat ze uitzoeken wat voor hun werkt en dat ze met de organisatie het gesprek daarover aangaan. Dat hoort bij nieuwe manier van werken. Dat is de nieuwe professional.’
We hebben niet alleen Josette geïnterviewd maar ook Tim. Tim is founder van Voldaan, een factoring scale-up uit 's-Hertogenbosch. Hoe gaat hij ondernemen met personeel na de lockdown?
Hoe Tim onderneemt met personeel na de lockdownOndernemen met personeel betekent ook dat er af en toe iemand kan uitvallen. Nooit bedoeld natuurlijk maar iets waar je je als ondernemer niet te lang zorgen om wilt en vooral moet maken. Daarom is het goed om een verzuimverzekering af te sluiten. En dat kan je natuurlijk het beste bij Yezzer.
Vergelijk en vind mijn verzuimverzekering